RECENTE PUBLICATIES
RECENTE PUBLICATIES
“Loyaliteit is gebrek aan beter!” is een oud winkeliers gezegde: de klant blijft klant bij je totdat hij een beter aanbod vindt. Aanbod in de breedste zin: beter product, prijs, service, meer gemak of een prettiger winkel.
In deze tijden van druk op de bestedingen hebben winkeliers veel baat bij trouwe klanten. Maar klanten hebben steeds minder neiging om trouw te […]
Voor een grotere aankoop oriënteren consumenten zich uitgebreid. Zij moeten er achter komen wat ze mooi vinden, wat in de mode is, wat de mogelijkheden voor gebruik zijn, welk budget zij voor de aankoop moeten vrijmaken. Zij kijken dus zowel met hun gevoel als met hun verstand naar een toekomstige aankoop.
Dat oriënteren gebeurde heel lang door het lezen van advertenties […]
In mijn vorige column schreef ik over de attractiekracht van winkels, de wapens die je kunt inzetten om klanten naar je winkel (of je website) toe te lokken. De belangrijkste conclusies waren dat je moet opvallen om attractief te zijn, door goede producten, prijzen en service, door goede toegankelijkheid en door beleving, maar vooral door innovatie.
Echter, als je dan klanten […]
De retailtheorie leert ons dat omzet in winkels wordt gerealiseerd door de combinatie van attractie- en transactiekracht. De grootte van het verzorgingsgebied en het percentage inwoners dat besluit tot een bezoek aan jouw winkel (of website) vormen de attractiekracht. Het deel van de bezoekers dat tot een aankoop over gaat en het bonbedrag geven een beeld van de kwaliteit van […]
Het winkelklimaat is grimmig. De consument houdt de hand op de knip, omdat de inkomens niet groeien, de kosten van levensonderhoud stijgen, de huizenmarkt op slot zit en allerlei voorzieningen duurder of zelf betaald moeten worden. Alleen waar hebbedingen worden uitgevonden die consumenten heel graag willen hebben, zoals mobiele telefoons en tablets, is er nog groei. Maar zelfs die vlakt […]
Deze aanhef zag ik de laatste tijd diverse malen langskomen bij columnisten, commentatoren en andere stuurlui aan de wal van de Nederlandse detailhandel! Ik schaar mijzelf daar vandaag bij!
Ook ik vind dat winkeliers in moeilijke tijden niet bij de pakken moeten neerzitten, maar energiek aan hun toekomst moeten bouwen. Maar dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben er […]
In eerdere columns heb ik laten blijken een fan te zijn van Apple producten. Ik vind ze gemakkelijk en veelzijdig in het gebruik, intuïtief te bedienen en mooi vorm gegeven. Nu is er ook nog de nieuwe Apple winkel geopend in Amsterdam, in het klassieke Hirschgebouw op het Leidseplein. Een prachtige combinatie van traditie en technologie. Een winkel die uitblinkt […]
Inmiddels scharen mijn vrouw en ik ons onder de oudere consumenten. Wij hebben kleinkinderen die wel eens kleuren op het behang of een glas omstoten op de mat. Maar wij willen prettig en comfortabel blijven wonen. Dus ook bij ons wordt het interieur vernieuwd. Niet door grote verbouwingen of een compleet nieuwe inrichting, wel investeren wij nog steeds in woonverbetering.
Wij […]
Op 9 november was weer de uitreiking van de Retail Jaarprijzen. Trotse winnaars waren het, Primera en Tieleman Keukens van de juryprijs, HEMA en boekhandel Van de Ven in Soest van de publieksprijs. Karwei won de publieksprijs voor de beste bouwmarkt. Stralende directeuren en zelfs hele managementteams stonden op het podium. Kreten als “blij verrast” en “helemaal top” werden geuit […]