de kunst van het weglaten
Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs
21-03-2012
In eerdere columns heb ik laten blijken een fan te zijn van Apple producten. Ik vind ze gemakkelijk en veelzijdig in het gebruik, intuïtief te bedienen en mooi vorm gegeven. Nu is er ook nog de nieuwe Apple winkel geopend in Amsterdam, in het klassieke Hirschgebouw op het Leidseplein. Een prachtige combinatie van traditie en technologie. Een winkel die uitblinkt in sfeer en overzicht.
Kijk op www.apple.com/nl/retail/amsterdam
Je ervaart de Apple store als ruim, met meer klanten en personeel dan spullen. Het aanbod is het Apple assortiment dat u kent, niet meer dan een stuk of 15 artikelen, zo’n 60 SKU’s, met daarnaast accessoires, randapparatuur en software. Alles helder, overzichtelijk en ruim gepresenteerd. Er staan enkele honderden demonstratie producten op rechthoekige lichtgekleurde beukentafels op een grijze stenen vloer. De wanden zijn wit, met alleen productinformatie in lichtbakken. Het stucwerk in mooie artdeco patronen (tulpjes!) en de prachtige lampen zijn nog het meest opvallend. En o ja, er zijn voortdurend minstens 50 medewerkers op de vloer, gekleed in blauwe t-shirts (deze winkel van 1.600 m2 telt 300 medewerkers). Je kunt als bezoeker vrij in- en uitlopen, rondkijken, fotograferen. Zodra je iets langer bij een product staat om het te bekijken of uit te proberen, komt er een medewerker bij je staan die begint te vertellen en te tonen wat je er allemaal mee kunt.
Als oud-inkoopmanager ben ik jaloers op Apple. Op de kunst van het weglaten. Op de passie om te werken vanuit de behoeften van de consument. Ik herinner me mijn worsteling voor smallere assortimenten, overzichtelijker presentaties, minder leveranciers. De strijd die ik moest voeren met inkopers, verkopers, franchisers voor helder, toegankelijk productaanbod, zonder overlappingen en overbodige alternatieven. Inkopers en winkeliers willen altijd meer, omdat ze bang zijn dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken. Zij lijken het moeilijk te vinden met de klant in gesprek te gaan over zijn werkelijke behoeften, om uit te leggen dat er wellicht een beter alternatief is. Vaak zie je in presentaties hoe ze er toch nog artikelen tussenprutsen, of nog prijs- of informatiekaarten bij plaatsen. Terwijl klanten er bij gebaat zijn om snel tot een keuze te komen, want dat spaart tijd en ergernis.
Apple doet heel veel dingen heel goed. Maar nog veel meer dingen doen ze gewoon niet. Uit de omzetontwikkeling, de groei en de beurskoers blijkt dat “men” daarmee bijzonder tevreden is. Apple is een hi-tech bedrijf dat weglaten tot kunst heeft verheven. Ga het bekijken op het Leidseplein. Ik hoop dat u daarna ook tot actie overgaat om uw klanten sneller, gemakkelijker, prettiger en beter bij u te laten winkelen!
Je ervaart de Apple store als ruim, met meer klanten en personeel dan spullen. Het aanbod is het Apple assortiment dat u kent, niet meer dan een stuk of 15 artikelen, zo’n 60 SKU’s, met daarnaast accessoires, randapparatuur en software. Alles helder, overzichtelijk en ruim gepresenteerd. Er staan enkele honderden demonstratie producten op rechthoekige lichtgekleurde beukentafels op een grijze stenen vloer. De wanden zijn wit, met alleen productinformatie in lichtbakken. Het stucwerk in mooie artdeco patronen (tulpjes!) en de prachtige lampen zijn nog het meest opvallend. En o ja, er zijn voortdurend minstens 50 medewerkers op de vloer, gekleed in blauwe t-shirts (deze winkel van 1.600 m2 telt 300 medewerkers). Je kunt als bezoeker vrij in- en uitlopen, rondkijken, fotograferen. Zodra je iets langer bij een product staat om het te bekijken of uit te proberen, komt er een medewerker bij je staan die begint te vertellen en te tonen wat je er allemaal mee kunt.
Als oud-inkoopmanager ben ik jaloers op Apple. Op de kunst van het weglaten. Op de passie om te werken vanuit de behoeften van de consument. Ik herinner me mijn worsteling voor smallere assortimenten, overzichtelijker presentaties, minder leveranciers. De strijd die ik moest voeren met inkopers, verkopers, franchisers voor helder, toegankelijk productaanbod, zonder overlappingen en overbodige alternatieven. Inkopers en winkeliers willen altijd meer, omdat ze bang zijn dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken. Zij lijken het moeilijk te vinden met de klant in gesprek te gaan over zijn werkelijke behoeften, om uit te leggen dat er wellicht een beter alternatief is. Vaak zie je in presentaties hoe ze er toch nog artikelen tussenprutsen, of nog prijs- of informatiekaarten bij plaatsen. Terwijl klanten er bij gebaat zijn om snel tot een keuze te komen, want dat spaart tijd en ergernis.
Apple doet heel veel dingen heel goed. Maar nog veel meer dingen doen ze gewoon niet. Uit de omzetontwikkeling, de groei en de beurskoers blijkt dat “men” daarmee bijzonder tevreden is. Apple is een hi-tech bedrijf dat weglaten tot kunst heeft verheven. Ga het bekijken op het Leidseplein. Ik hoop dat u daarna ook tot actie overgaat om uw klanten sneller, gemakkelijker, prettiger en beter bij u te laten winkelen!