woonbranche moet online stappen zetten!

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs WOO
20-01-2012

Inmiddels scharen mijn vrouw en ik ons onder de oudere consumenten. Wij hebben kleinkinderen die wel eens kleuren op het behang of een glas omstoten op de mat. Maar wij willen prettig en comfortabel blijven wonen. Dus ook bij ons wordt het interieur vernieuwd. Niet door grote verbouwingen of een compleet nieuwe inrichting, wel investeren wij nog steeds in woonverbetering.

Wij hebben ons bij een aantal winkels georiënteerd, hebben het internet gebruikt om te zoeken en te vergelijken, en vorige week wisten wij het zeker: dit is wat wij willen kopen. Dus hebben wij een halve dag uitgetrokken om naar de winkel van onze voorkeur te rijden. Wij vonden wat we zochten en vroegen de verkoper een order te maken. Maar die begon vragen te stellen: hoe wonen jullie, wat zijn jullie wensen, waarom juist dit? En vervolgens kwam hij met het voorstel toch nog even met hem mee te lopen om een paar dingen te bekijken. Je begrijpt het al: wij kozen uiteindelijk iets anders, en zijn daar heel gelukkig mee omdat het, hoewel duurder, veel beter is dan wat wij zelf hadden uitgezocht! Verder deden wij, nu we er toch waren, een aantal kleine, niet geplande aankopen van artikelen die wij langer naar zochten en nu in de aanbieding waren.

Marketingbureaus roepen dat bouwmarkten en woninginrichters die niet snel op de moderne media overstappen de boot gaan missen! Natuurlijk moeten winkels er voor zorgen dat potentiële klanten hen kunnen vinden, zich kunnen oriënteren en een keuze kunnen maken. Voor makkelijke artikelen is bestellen soms handig. Voor het afronden van een order is het prettig dat er internet en email contact mogelijk is om de juiste maten, kleuren of uitvoeringen door te geven. Maar om nou te zeggen dat daar de toekomst van afhangt, dat maken ze mij niet wijs. Want bij aankopen waar zowel de centen als het gevoel een grote rol spelen, blijft het recht in de ogen en het hart van de klant kijken het meest effectief. Je kunt inspelen op haar echte, nog niet zo duidelijke wensen en jouw vakmanschap tonen. Verder geeft een gesprek mogelijkheden voor bijverkoop en een hoger bonbedrag. Ook daarmee is je klant vaak heel tevreden.

Ik denk dat marketingadviseurs wel gelijk hebben als ze zeggen dat de woonbranche online stappen moet zetten, het internetkanaal moet gebruiken, de sociale media moet bespelen. Maar dat je de boot mist als jij je concentreert op je winkelprestaties is mij wat al te gemakkelijk in hun straatje en hun portemonnee geredeneerd!