retail jaarprijzen
Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs
18-11-2011
Op 9 november was weer de uitreiking van de Retail Jaarprijzen. Trotse winnaars waren het, Primera en Tieleman Keukens van de juryprijs, HEMA en boekhandel Van de Ven in Soest van de publieksprijs. Karwei won de publieksprijs voor de beste bouwmarkt. Stralende directeuren en zelfs hele managementteams stonden op het podium. Kreten als “blij verrast” en “helemaal top” werden geuit als eerste reactie. Maar zo’n prijs kán toch nauwelijks een verrassing zijn. Want je weet toch dat je er als bedrijf hard voor werkt en dat die prestaties waardering van je klanten én van je aandeelhouders opleveren. Aan de andere kant: als er uit meerdere kanshebbers gekozen moet worden, weet je van tevoren nooit zeker hoe het balletje rolt; daar kan Tieleman keukens meer over vertellen, want zij waren ook de afgelopen jaren al genomineerd, voordat ze dit jaar een hoofdprijs pakten!
Wat is de waarde van zo’n prijs, behalve reden voor een personeelsfeestje? In de eerste plaats dat consumenten én professionals vinden dat het de moeite waard is om bij jou te winkelen. Verder natuurlijk dat je jouw organisatie blijkbaar goed op orde hebt, zodat klanten vinden wat zij zoeken en prettig geholpen worden. Maar het belangrijkste is, zo blijkt uit de juryrapporten, dat elke winnaar laat zien iets bijzonders, iets onderscheidends te doen. Daardoor biedt hij iets nieuws in assortiment, service, sfeer, dat niet alleen gewaardeerd wordt maar dat ook rendement oplevert. Financieel, want alle winnaars van de afgelopen jaren lijken het qua rendement goed te doen (met uitzondering van Selexyz boeken, maar die markt is ook wel heel lastig!). Maar ook in de klantbeleving zijn het winnaars, want het zijn stuk voor stuk populaire winkels.
Hopelijk bieden de winnaars inspiratie voor andere winkels; dat is ook de bedoeling van zo’n prijs. Winkeliers worden er door aangemoedigd bewust te zoeken naar wat ze ánders kunnen doen, waarmee ze klanten kunnen inspireren en binden. Al is het “maar” met de toiletten, want de winnaar van de innovatieprijs is 2theloo. Dit is een winkel midden in drukke winkelstraten waar je naar het toilet kunt (voor 1€), en die daarnaast allerlei handige kleine dingen verkoopt die gerelateerd zijn aan winkelgemak zoals zakdoeken, lippenbalsem, tasjes e.d. Niet wereldschokkend, maar wel heel interessant, ook omdat ze met hoge huren toch geld blijken te kunnen verdienen.
Innovatie, inspiratie hoeft helemaal niet in grote dingen te zitten. Kleine verbeteringen die klanten op prijs stellen, aan je binden, waar ze geld voor over hebben, zijn ook prima. Want retail is vooral detail, en dat elke dag!
Wat is de waarde van zo’n prijs, behalve reden voor een personeelsfeestje? In de eerste plaats dat consumenten én professionals vinden dat het de moeite waard is om bij jou te winkelen. Verder natuurlijk dat je jouw organisatie blijkbaar goed op orde hebt, zodat klanten vinden wat zij zoeken en prettig geholpen worden. Maar het belangrijkste is, zo blijkt uit de juryrapporten, dat elke winnaar laat zien iets bijzonders, iets onderscheidends te doen. Daardoor biedt hij iets nieuws in assortiment, service, sfeer, dat niet alleen gewaardeerd wordt maar dat ook rendement oplevert. Financieel, want alle winnaars van de afgelopen jaren lijken het qua rendement goed te doen (met uitzondering van Selexyz boeken, maar die markt is ook wel heel lastig!). Maar ook in de klantbeleving zijn het winnaars, want het zijn stuk voor stuk populaire winkels.
Hopelijk bieden de winnaars inspiratie voor andere winkels; dat is ook de bedoeling van zo’n prijs. Winkeliers worden er door aangemoedigd bewust te zoeken naar wat ze ánders kunnen doen, waarmee ze klanten kunnen inspireren en binden. Al is het “maar” met de toiletten, want de winnaar van de innovatieprijs is 2theloo. Dit is een winkel midden in drukke winkelstraten waar je naar het toilet kunt (voor 1€), en die daarnaast allerlei handige kleine dingen verkoopt die gerelateerd zijn aan winkelgemak zoals zakdoeken, lippenbalsem, tasjes e.d. Niet wereldschokkend, maar wel heel interessant, ook omdat ze met hoge huren toch geld blijken te kunnen verdienen.
Innovatie, inspiratie hoeft helemaal niet in grote dingen te zitten. Kleine verbeteringen die klanten op prijs stellen, aan je binden, waar ze geld voor over hebben, zijn ook prima. Want retail is vooral detail, en dat elke dag!