na regen komt zonneschijn
Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs
17-01-2011
Ondanks veel sneeuw en gladheid zijn de eindejaarsverkopen niet onbevredigend geweest, hoor ik van diverse winkelbedrijven. Daarmee was 2010 een beter jaar dan 2009, maar zijn we met de omzetten nog niet terug op het niveau van 2007. Ondanks alle onzekerheden, politiek en financieel, lijkt het consumentenvertrouwen zich echter positief te ontwikkelen. Hier en daar hoor je dan ook dat het einde van de crisis in zicht lijkt te komen.
Maar herleven oude tijden dan ook? Komt de zonneschijn van vroeger terug, toen consumenten gemakkelijk veel geld uitgaven omdat ze vonden dat sparen ouderwets en lenen modern was? Misschien wel, maar vermoedelijk niet! Economen hebben veel onderzoek gedaan naar conjunctuurcycli. Er lijkt een patroon te zitten in groei en stagnatie, in oververhitting en krimp. Maar ook is duidelijk geworden dat elke conjuncturele inzinking een aantal structuurveranderingen tot gevolg heeft. Dingen waarvan al langer werd verwacht dat ze zouden doorbreken, maar die pas na zo’n periode van herstructurering echt tot bloei komen! Vaak waren dat nieuwe technologie, maar ook nieuwe distributieconcepten. Van de supermarkt, de streepjescode, tot “vandaag voor morgen” en het internet. Van maatwerk via confectie tot outsourcing en kop-staart-bedrijven.
En nu? Ik bezit helaas de glazen bol niet, maar zie wel een aantal ontwikkelingen die vele anderen vermoedelijk ook wel zien. 10 jaar geleden werd hoog opgegeven over online kopen, maar viel het erg tegen. Nu lijkt internetverkoop echter hele sectoren te bedreigen: na reisbureaus, software, muziek en elektronica zijn nu de effecten duidelijk merkbaar in boeken, kleding en accessoires en ook in het wonen. De traditionele kanalen hebben op zijn best niet-dalende omzetten. De niet-traditionele kanalen, waaronder internet, nemen de groei voor hun rekening. Verder valt op dat het bezoek aan binnensteden en woonboulevards in de min blijft zitten. Mensen willen nog steeds gezellig en sfeervol winkelen, maar nemen blijkbaar gemakkelijker de beslissing om een keertje over te slaan of om bij webshops te kopen. Dat kunnen ze met een gerust hart doen want winkels zijn sterke merken geworden, zodat consumenten voldoende ervaring met ze hebben en precies weten wat ze kunnen verwachten.
Winkeliers zullen dus nieuwe wegen, nieuwe kanalen moeten vinden om klanten blijvend aan zich te binden. Oude tijden keren niet terug. Na de regen van de recessie komt er echt wel weer zonneschijn. Maar winkelbedrijven die zich niet weten aan te passen aan het drastisch veranderde consumentengedrag blijven in de kou staan!
Maar herleven oude tijden dan ook? Komt de zonneschijn van vroeger terug, toen consumenten gemakkelijk veel geld uitgaven omdat ze vonden dat sparen ouderwets en lenen modern was? Misschien wel, maar vermoedelijk niet! Economen hebben veel onderzoek gedaan naar conjunctuurcycli. Er lijkt een patroon te zitten in groei en stagnatie, in oververhitting en krimp. Maar ook is duidelijk geworden dat elke conjuncturele inzinking een aantal structuurveranderingen tot gevolg heeft. Dingen waarvan al langer werd verwacht dat ze zouden doorbreken, maar die pas na zo’n periode van herstructurering echt tot bloei komen! Vaak waren dat nieuwe technologie, maar ook nieuwe distributieconcepten. Van de supermarkt, de streepjescode, tot “vandaag voor morgen” en het internet. Van maatwerk via confectie tot outsourcing en kop-staart-bedrijven.
En nu? Ik bezit helaas de glazen bol niet, maar zie wel een aantal ontwikkelingen die vele anderen vermoedelijk ook wel zien. 10 jaar geleden werd hoog opgegeven over online kopen, maar viel het erg tegen. Nu lijkt internetverkoop echter hele sectoren te bedreigen: na reisbureaus, software, muziek en elektronica zijn nu de effecten duidelijk merkbaar in boeken, kleding en accessoires en ook in het wonen. De traditionele kanalen hebben op zijn best niet-dalende omzetten. De niet-traditionele kanalen, waaronder internet, nemen de groei voor hun rekening. Verder valt op dat het bezoek aan binnensteden en woonboulevards in de min blijft zitten. Mensen willen nog steeds gezellig en sfeervol winkelen, maar nemen blijkbaar gemakkelijker de beslissing om een keertje over te slaan of om bij webshops te kopen. Dat kunnen ze met een gerust hart doen want winkels zijn sterke merken geworden, zodat consumenten voldoende ervaring met ze hebben en precies weten wat ze kunnen verwachten.
Winkeliers zullen dus nieuwe wegen, nieuwe kanalen moeten vinden om klanten blijvend aan zich te binden. Oude tijden keren niet terug. Na de regen van de recessie komt er echt wel weer zonneschijn. Maar winkelbedrijven die zich niet weten aan te passen aan het drastisch veranderde consumentengedrag blijven in de kou staan!