folders
Jan Kessels - uit het vak retail consultants
01-01-2009
Verbaast U zich ook zo over de stapels papier die in Uw brievenbus vallen? De post natuurlijk, met altijd weer een blauwe envelop ertussen. De kranten en tijdschriften, de huis aan huis bladen en de in plastic verpakte stapels met folders. Van de supermarkten wekelijks, de bouwmarkten en tuincentra tweewekelijks en de keuken- en woonwinkels zo’n beetje maandelijks.
Ik heb geen Ja-Nee of Nee-Nee sticker op mijn brievenbus, zoals onze buren wel hebben. Mijn vrouw laat alle reclame ongelezen. Maar ik kijk folders altijd door. Mijn hele leven al, omdat ik mijn hele leven al werk in het winkelbedrijf. Je wilt toch weten wat er speelt, zien wat voor activiteiten er worden ondernomen om klanten naar de winkel te trekken. Je wilt beleven welke branchevreemde registers er nu weer worden opengetrokken: een fiets bij een bankstel, een biertender bij een slaapkamer, een LCD TV bij een badkamer, een reischeque bij een keuken. Korting, korting, korting en ook nog cadeaus! Hoe gekker hoe beter, lijkt het te moeten zijn!
Zouden al die branchevreemde aanbiedingen consumenten méér vertrouwen geven in de winkelformule? Zou een reis of een fiets ze nu écht over de streep trekken, of is het voor de consument mooi meegenomen als ze toch al van plan was om te kopen? En zouden klanten zo naïef zijn om te denken dat ze iets gratis krijgen? Winkeliers zeggen dan: mijn klanten zijn blij en ik heb meer verkocht. Hoezo meer: heb je jouw klant gevraagd of zij zonder het cadeau niet gekocht zou hebben?
De hoeveelheid papier die in de bus valt zal door de druk op de kosten bij winkeliers wel zijn afgenomen. Maar echt verschil zie ik nog niet. Zelfs in de zomerperiode was het niet rustig, want na enkele weken vakantie was de wachtende stapel reclame nogal groot. Terwijl al die folders bovendien ook nog op internet zijn te zien, en de gemiddelde consument al bijna net zo veel online is als televisie kijkt!
Ik vermoed dat de schaarse reclamebudgetten effectiever besteed kunnen worden dan met al dat papier. Met meer merkgerichte communicatie. Met meer beleving en minder actie. Met meer op de doelgroep toegesneden mailings, nieuwsbrieven, e-mail en sms berichten. Met minder schieten met hagel en meer met scherp. Maar ja, dat vraagt de moed om te veranderen, terwijl de tijden moeilijk zijn. Als het spreekwoord luidt: “Never change a winning team”, dan is het nu echter tijd voor verandering!
Ik heb geen Ja-Nee of Nee-Nee sticker op mijn brievenbus, zoals onze buren wel hebben. Mijn vrouw laat alle reclame ongelezen. Maar ik kijk folders altijd door. Mijn hele leven al, omdat ik mijn hele leven al werk in het winkelbedrijf. Je wilt toch weten wat er speelt, zien wat voor activiteiten er worden ondernomen om klanten naar de winkel te trekken. Je wilt beleven welke branchevreemde registers er nu weer worden opengetrokken: een fiets bij een bankstel, een biertender bij een slaapkamer, een LCD TV bij een badkamer, een reischeque bij een keuken. Korting, korting, korting en ook nog cadeaus! Hoe gekker hoe beter, lijkt het te moeten zijn!
Zouden al die branchevreemde aanbiedingen consumenten méér vertrouwen geven in de winkelformule? Zou een reis of een fiets ze nu écht over de streep trekken, of is het voor de consument mooi meegenomen als ze toch al van plan was om te kopen? En zouden klanten zo naïef zijn om te denken dat ze iets gratis krijgen? Winkeliers zeggen dan: mijn klanten zijn blij en ik heb meer verkocht. Hoezo meer: heb je jouw klant gevraagd of zij zonder het cadeau niet gekocht zou hebben?
De hoeveelheid papier die in de bus valt zal door de druk op de kosten bij winkeliers wel zijn afgenomen. Maar echt verschil zie ik nog niet. Zelfs in de zomerperiode was het niet rustig, want na enkele weken vakantie was de wachtende stapel reclame nogal groot. Terwijl al die folders bovendien ook nog op internet zijn te zien, en de gemiddelde consument al bijna net zo veel online is als televisie kijkt!
Ik vermoed dat de schaarse reclamebudgetten effectiever besteed kunnen worden dan met al dat papier. Met meer merkgerichte communicatie. Met meer beleving en minder actie. Met meer op de doelgroep toegesneden mailings, nieuwsbrieven, e-mail en sms berichten. Met minder schieten met hagel en meer met scherp. Maar ja, dat vraagt de moed om te veranderen, terwijl de tijden moeilijk zijn. Als het spreekwoord luidt: “Never change a winning team”, dan is het nu echter tijd voor verandering!